Ako funguje variátor a ako ho správne nastaviť?
Systém fungovania variátora sa na prvý pohľad môže zdať komplikovaný, no v skutočnosti je pomerne jednoduchý. Správne pochopenie jeho princípu je kľúčové pre úspešné ladenie a optimálny výkon motora. V tomto článku si vysvetlíme jeho fungovanie a zameriame sa na ideálne nastavenie.
Ako vyzerá a funguje variátor?
Variátor je navrhnutý tak, aby plynule a automaticky menil prevodové pomery. Je umiestnený na kľukovom hriadeli a spojený s remeňovou spojkou prostredníctvom hnacieho remeňa. Zadná remenica sa nachádza na hriadeli zadnej časti motora, pod spojkou. Obe remenice sa skladajú z dvoch kuželových poloremeníc, medzi ktorými beží remeň.
Pri porovnaní s bicyklom si môžeme kľukový hriadeľ predstaviť ako pedále. Pri rozjazde je prevod nastavený na malý predný ozubený tanier a veľké zadné koliesko. V reálnom prevode variátora to znamená, že remeň beží na malom priemere prednej remenice a na veľkom priemere zadnej remenice.
Počas zrýchľovania sa otáčky motora udržujú na rovnakej úvní. Variátor postupne mení prevodový pomer, až kým sa dosiahne najdlhší prevod. V tomto bode sa situácia obráti - remeň beží na veľkom priemere prednej remenice a na malom priemere zadnej remenice.
Vnútorná konštrukcia variátora
V tele variátora sa nachádzajú válečky, ktoré jazdia v drážkach pod miernym sklonom. Sú držané prítlačným tanierom, umiestnenou na vnútornej strane variátora, blízko motora. Pri štarte sú válečky v dolnej pozícii. Ako sa variátor roztočí, odstredivá sila ich posúva smerom von, čo spôsobuje tlak na remeň a jeho posun smerom k obvodu. Na zadnej remenici prebieha opačný proces.
Napätie medzi remenicami udržiava kontrastná pružina, ktorá zabraňuje preklzovaniu remeňa.
Válečky - kľúčový prvok ladenia
Válečky majú kľúčový vplyv na akceleráciu a celkový výkon.
-
Ťažké válečky menia prevod skôr a akcelerácia prebieha pri nižších otáčkach.
-
Ľahké válečky potrebujú vyššie otáčky na zmenu prevodu.
Pri zlej voľbe válečkov sa motor nemusí dostať do optimálnych otáčok, čo vedie k stratám výkonu.
Má športový variátor význam a v čom je iny?
Ako sme uviedli vyššie, variator funguje na odstredivej šile valčekov. Tieto valčeky chodia v drážkach a drážky majú tiež svoju geometriu. Táto geometria je najzásadnejší rozdiel medzi originálnym a športovým variatorom. Športový variátor má v prvej polovici priebehu otáčky nadsadené vyššie (napr +500ot/min) pre lepšiu akceleráciu a zase v postupnom priebehu jazdy môže motor dokonca podtočiť (-500ot/min) a tým mu dovoliť ísť na vyššiu maximálnu rýchlost pri zachovaní ochrany maximálnych ot. motora. Táto vlasnosť ,,podradenia" má zásadný vplyv pri jazde v kopcoch, pri rozbehoch, a miernom natiahnutí maximálnej rýchlosti pri 125cc skútroch. V našej ponuke nájdete variátor od výrobcu Malossi s označením Multivar, Polini má svoje Hi-speed, Naraku sériu sport / racing atd.
Zadná remenica a kontrastná pružina
Zadná remenica je zodpovedná za prenos hnacej sily. Musí sa pohybovať hladko, bez zadrhávania. Niektoré tuningové kity obsahujú väčšie remenice pre lepší rozsah prevodov, ale mávajú aj inú (nelineárnu) geometriu vodiacich drážok remeníc.
Kontrastná pružina ovplyvňuje stabilitu otáčok. Ak je pružina príliš mäkká, dochádza k poklesu otáčok pri zrýchľovaní. Naopak, príliš tvrdá pružina vedie k nadmernému opotrebovaniu válečkov a remeňa.
Spojka a jej vplyv na rozjazd
Spojka ovplyvňuje len rozjazd. Použitie "sportovej" spojky nezvyšuje maximálnu rýchlosť, ale ovplyvňuje otáčky pri rozjazde. Pružinky spojky regulujú okamih zopnutia spojkových pakien. Tvrdšie pružinky znamenajú vyššie otáčky pri rozjazde.
Remeň - dôležitý faktor výkonu
Remeň prepája variátor so zadnými remenicami a ovplyvňuje celkový výkon.
-
Šírka remeňa určuje moment rozjazdu a maximálnu rýchlosť.
-
Opotrebovaný remeň môže znižovať výkon a zhoršovať jazdné vlastnosti.
-
Kevlarové remeňe sú odolnejšie, no rozdiel je badateľný iba v silne ladených motoroch.
Zhrnutie
Teraz už viete, ako variátor funguje a ako ho správne nastaviť. Dôležité je vybrať správnu hmotnosť válečkov, vhodnú kontrastnú pružinu a udržiavať remenicu v dobrom stave. Ak tieto faktory skombinujete správne, dosiahnete lepšiu akceleráciu a lepšiu reakciu na plyn